Omvårdnadslinjen

Jag tycker det är konstigt att inte fler ungdomar söker till omvårdnadslinjen. Går man den så får man lära sig mycket om hur både kroppen och själen ska må bra och det har man nytta utav hela livet. Man kan hamna i olika svåra situationer, där man har nytta utav sin utbildning både privat och i vårdyrket.
Jag gick själv den utbildningen i slutet på 90-talet och har aldrig ångrat mig. Visst var det tufft många gånger, men också väldigt intressant och roligt. Vi läste och hade prov, var på olika studiebesök och sen praktiserade vi på olika ställen, så man fick prova på vad man ville jobba med. Under utbildningen fick jag många nya vänner som jag fortfarande har kontakt med. Jag valde att jobba med äldre eftersom jag tycker att det ger mig väldigt mycket. Tänk så mycket jag har lärt mig utav många äldre vårdtagare som jag hjälpt i deras hem. Dom har varit med om så mycket, både elände, sorg och glädje, som dom gärna delar med sig utav. Jag har önskat många gånger att jag hade haft en bandspelare med mig och spelat in alla goda historier, som dom berättat. Jag hade kunnat skriva en hel bok om hur dom hade det förr och alla bra tips jag fått.
Hoppas att det är fler ungdomar som i en snar framtid som kommer att gå omvårdnadsutbildningen! Ni kommer inte att ångra er, jag lovar.

Det här inlägget postades i Ingers tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

