Hur tänker dom?

Att jobba inom vården är både roligt och tråkigt. Det är roligt att jobba med människor men tråkigt när det är så mycket nerdragningar på personalen. Det blir dom äldre och sjuka som blir lidande, men också personalen som ska försöka göra samma jobb som två skulle ha gjort. 
Jag försöker förstå politikerna som bestämmer över oss. Hur tänker dom egentligen? Tror dom inte att dom själva kommer att behöva någon hjälp när dom blir äldre och sjuka? Kanske dom har råd att köpa sin vård istället.  Men alla oss andra som inte har råd med det, hur ska vi göra i framtiden om det inte finns någon personal kvar?
När jag började jobba inom hemtjänsten 1987 så cyklade jag runt till vårdtagarna på kvällen . Jag hade tid  att sitta ner och prata och dricka en kopp kaffe med dom. Sen blev det fler och fler som behövde hjälp. Då blev det bil istället för cykel och vi var två som hjälptes åt. Men  jag tycker att det är ändå roligt att jobba på kvällen. Man får så mycket tillbaka från vårdtagarna och dom är så tacksamma och glada  för att man kommer och hjälper dom. Tyvärr blir dom ofta ledsna när man inte har tid att stanna så länge.
Jag  skulle önska att våra politiker prövade på att jobba med oss på hemtjänsten och alla boenden under en vecka  så att dom fick se hur det fungerar i verkligheten. Kanske det skulle resultera i att vi blir fler anställda inom vården.

Det här inlägget postades i Ingers tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur tänker dom?

  1. monicanilsson skriver:

    Ja jag håller med. Det är bara ett ”ögonblick” innan vi själva är de som är i behov av hemtjänst eller annan form av vård. Ungdomarna ska inspireras att vilja välja yrken inom vårdsektorn. Då gäller det att vi tillsammans med chefer och politiker ser över och tar ansvar för att göra vården lockande.

    Jag tror att vi alla som arbetar har förståelse för att inte pengarna räcker till, men ibland undrar man faktiskt om de används på bästa sätt.

    Det är i alla fall oerhört viktigt att vi alla för fram våra idéer om förändringar och förbättringar.

Kommentera

