Julmånaden

Det är lucia och julhelgen stundar med den både glädje och sorg. Många utav dom äldre får tyvärr sitta själva i sina stugor eller lägenheter och det kan bero på många saker. Dom har blivit änkor eller änklingar och inte fått några barn eller barnen är för upptagna och bor för långt bort. Då är det väldigt bra att hemtjänsten finns som kan ge lite ljus i mörkret. Själv jobbar jag som personlig assisten nu och då ger vi också glädje och värme till vår vårdtagare. Jobbar jag på luciamorgonen brukar jag ha glitter i håret, då glittrar det också i min vårdtagares ögon. Det behövs så lite för att man ska förgylla tillvaron för den/dom man hjälper.
Jag önskar att det fanns pengar till att korttids anställa några arbetslösa eller ungdomar som kunde hälsa på dom som sitter själva tex ha pepparkakor och kaffe, glögg med (som kommunen bjuder på) stanna och prata en stund. Dom kunde gå ut ifrån hemtjänstens hus och packa sina korgar  där. Tänk att så lite kan göra så mycket!
Detta kunde vara ett bra tillfälle för ungdomar att träffa äldre och prova på yrket inom vården. Dom kanske  blir intresserade att gå omvårdnadsutbildningen och jobba med äldre. Värt att prov tycker jag.

Det här inlägget postades i Ingers tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Julmånaden

  1. thommyjonsson skriver:

    Kan bara hålla med, så viktigt och ända en sån liten gest egentligen.

Kommentera

