Jul och Midsommar

Det finns mycket att skriva om när det gäller vård och omsorg. Mycket som man borde ta i beaktande om man tycker att yrket är intressant. En av dessa saker är de arbetstider som finns.

Vård och Omsorg är något som inte pågår mellan 08.00-17.00 på vardagar, vård och omsorg är något som pågår dygnet runt. Det pågår under sommarlov, semestrar, vinterlov, påsk och inte minst julen. Detta kan man se som både för och nackdel. Fördelen är att du ofta själv kan välja vilken tid på dygnet du vill jobba genom att söka sådana tjänster. Du kan få en flexibel arbetstid som är ganska lätt att påverka.

Å andra sidan kommer det att innebära att du förmodligen får jobba en julafton eller en midsommarafton. För folk blir sjuka även under dessa tider, och folk behöver omvårdnad även då.

Det som är speciellt med julen och liknande högtider inom vården, är den speciella stämning som infinner sig. Det blir ett lugn, både hos personal och patienter. Saker och ting blir inte påskyndade, personal och patienter tar sig ofta tid att njuta, skratta och ta in den stämningen som blir. Att jobba en julafton kan många gånger vara den bästa stunden på året på en arbetsplats.

Det här inlägget postades i Thommys tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jul och Midsommar

  1. inger55 skriver:

    Håller med dig om att det är mycket man kan skriva om vård och omsorg, men det är svårt att börja ibland 🙂 Det innefattar så mycket. Det är som sagt mycket glädje men också sorg, när man jobbar med människor. Många som jag mött har berört mig och tänker fortfarande på dom ibland.
    Jag ska jobba hela julhelgen men är ledig hela nyårshelgen istället. Så nu får jag fira lite jul med min vårdtagare och lite med min familj, så det blir dubbelt upp för mig.
    Nu önskar jag alla skribenter, vår redaktör och alla som är inne och läser våra tankar en RIKTIGT GOD JUL!

Kommentera

