Att göra en skillnad

Hej alla!

Jag funderade häromdagen, varför bör man jobba inom vården? Varför jobbar jag inom vården? Varför valde jag inte ett mer välbetalt jobb?

Jag sökte svaret och i ärlighetens namn hadde jag kunnat få ett mycket mer välbetalt jobb. Jag hadde kunnat söka andra utbildningar och haft en månadslön som överstiger den jag får nu. Men det har liksom inte spelat så stor roll att jag får mer pengar, det är inte det som varit mitt mål.

Mitt mål har varit att hitta ett jobb som jag trivs med, där jag känner att jag får påverka, driva och utvecklas. Ett jobb där jag känner en mening med allt jag gör. Jag kan ta ett exempel som används rätt så ofta (och kanske för generellt), men att jobba med tillverkning. Att tillverka något i en fabrik skulle för mig inte kännas meningsfullt. Det skulle fylla min ficka med pengar, och jag skulle kanske ha roligt med mina kamrater, men det skulle ändå saknas något.

Jag har haft den turen att jag fått prova på vårdyrket innan jag bestämde mig för vad jag ville göra, och att det gick bra. Det som gör vårdyrket till mitt självklara val är: Att kunna göra en skillnad.

Det handlar inte om stora saker för det mesta. Det kan vara att få möjligheten att ge en sjuk människa hopp, att den får känna ett lugn och en tilltro till mig och den sjukvård jag står för. Det kan vara känslan av att veta att det jag gjort, har gjort en skillnad i en annan människas liv. En skillnad till det bättre. Jag behöver alltså inte få bekräftelse av patienter eller kollegor, men att jag vet att jag gjort en skillnad gör mina dagar meningsfulla.

Vad är viktigt för dig, för att du skall trivas med ditt jobb?

Det här inlägget postades i Thommys tankar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Att göra en skillnad

  1. Caroline skriver:

    Kloka ord från en klok man..!

  2. Leif Johnson skriver:

    Jag har gått usk-utbildningen och har jobbat och har jobbat som vikarie innom vården. Under den tiden har jag sett så många kvinnor som har betett sig så illa mot de boende ock ändå får de behålla sitt jobb. Många av dessa kvinnor ljuger och snackar skit om män som jobbar inom vården ocksä. Lika illa är det med föreståndare inom vården, Nästan alla jag har hafft att göra med har vid nått tillfälle ljugit mig rätt i ansiktet. Jag tror att många kvinnor inte vill jobba med män och därfor tar till sådana knep för att slippa jobba med män. Därför tycker iag att det en stor attitydförändring innom vården för att män skall kunna jobba inom vården i framtiden.

    • Ibland händer det att arbetsgemenskapen förstörs av några enstaka individer och har man inte en tillräckligt stark ledning och/eller resusrser som kan ta tag i problemen medan de är små kan det sprida sig som ett gift i ett arbetslag. Att vara man i ett kvinnodominerat yrke kan vara minst lika svårt som att vara kvinna i en mansdominerad värld. Kvinnor och män kommunicerar på olika sätt och personligen har jag i mitt arbetrsliv många gånger fördragit manliga kollegor eftersom de är mera raka och praktiskt lagda medan kvinnor har en tendens att snacka av sig och i värsta fall snacka om och kring och bakom ryggen på andra. Vården behöver fler män och det kan vara så att på många arbetsplater inom vården måste attityd förändringar ske så som du säger.

    • monicanilsson skriver:

      Jag hoppas verkligen att missförhållandena anmäldes, då det är vår skyldighet att anmäla när vi ser detta ske!!!
      Vi har inom vården alldeles för lite män, och det är tråkigt när män som valt vårdyrket behandlas på detta sätt. Jag tror att en attitydförändring inom vården är ett måste både för kvinnor och män. Vi behöver ta nya tag, se en ny utveckling av vården då framtidens vårdtagare kommer att kräva det!

Kommentera

