Glada skratt

När jag jobbade i hemtjänsten (kväll) hade vi en tant som jag skulle hjälpa att komma i säng. Hon älskade parfym sprutade på sig flera gånger på dan, så det luktade i hela lägenheten  🙂 Hon levde lite i en fantasivärld trodde att dom som var inne i Tv såg och hörde henne.

En kväll när jag kom hade hon stängt utav Tv och var väldigt upprörd och arg.  Fick lugna henne en stund, sen frågade jag henne vad som hänt och hon berättade att dom försökt skjuta henne.   

Vem då frågade jag. 

Dom där sa hon och pekade på Tv. 

Frågade om jag fick se vem det var

Visst får du det sa hon men akta dig så dom inte skjuter dig, sen gick hon ut i hallen

Knäppte på Tv och såg att det var en cowboy film på Tv, så nog var det sant att dom sköt. Knäppte av och gick ut till henne och förklarade att det inte var henne dom sköt på utan dumma tjuvar. Då blev hon glad igen och vi började med alla bestyr för att komma i säng. Kom lite sent till dom andra den kvällen, men dom var nöjda och glada ändå. när jag kom.

Det är sånt här som gör att man jobbar kvar inom vården.  Man får så många roliga och glad minnen med sig hem. 🙂

Det här inlägget postades i Ingers tankar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Glada skratt

  1. thommyjonsson skriver:

    haha 🙂 ja det är verkligen roligt ibland. Minnen för livet 🙂

  2. monicanilsson skriver:

    Det var ju jätterbra att hon fick hjälp att komma över sin oro genom att du lugnade henne!!
    Det är ju ett av de vanliga symtomen vid demenssjukdom när man inte skiljer på fantasi och verklighet.
    Personerna i tv-n var verkliga för henne. Det kan också vara så att fotografier kan vara oroande.De brukar då lägga ner dem upp och ner så de inte syns och stör..
    Den egna spegelbilden kan också störa då den inte motsvarar den bild man har på sig själv, och ingår i funktionsstörningen – personlighetsorientering.

Kommentera

