Fikonspråk?

Hej Alla!

Jag tänkte ta ett blogginlägg i anspråk att disskutera språk. Det finns ju olika typer av språk. Slang, gatuspråk, rikssvenska, akademisk svenska, proffessionssvenska, byråkratsvenska för att inte tala om bloggsvenska, med mera, med mera.

Jag fick igår uppgiften att fylla i ett blad ifrån skatteverket och fann mig helt vilsen. Förstod inte hur jag skulle fylla i det… fick be min mor om hjälp. Även hon hadde problem med att förstå allting. Förutom detta skulle jag kolla priserna för sedering när man drar ut en tand. Samma sak där.. Jag förstod inte vad dom menade med sina prislistor. Folktandvården hadde ju uppenbarligen lagt ut dom för mig som patient, men jag fick inget lexikon som jag kunde tolka texten med.

Det här fick mig att tänka på hur jag och mina kollegor dokumenterar i patienternas journal. Jag har fått lära mig att det skall vara fint ”språk” från skolan, dvs man skall kunna alla latinska namn och gärna föra sig med andra fackliga termer. Däremot har jag också fått lära mig att det är ”patientens” journal. Det innebar då att patienten måste kunna läsa den om den vill. Och att alla skall förstå det som står.

Det går ju inte riktigt ihop..

För patienternas bästa och för våran skull som använder journalen, så borde det stå på alldaglig svenska. Vi som proffession måste förstå vad som står, och vi har ofta tidspress. Om vi snabbt ser och förstår det som står, borde vi få mera tid. Jag vet också att många sjuksköterskor/undersköterskor/sjukgymnaster mm, spenderar mycket tid på att fundera ut hur dom skall skriva. Det måste stå på ”fint språk” och gärna förklara så mycket som möjligt (mest för att min rygg skall vara fri från anklagelser).

Om vi skriver kortfattat, på lättförståelig svenska, borde mer tid finnas för patienterna.

Då kanske vi inom vården kan föregå med gott exempel, för exempelvis skatteverket 🙂

 

Det här inlägget postades i Thommys tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fikonspråk?

  1. Janne Bäckman skriver:

    Jag blir fantastiskt glad när jag läser det här blogginlägget! För precis så är det. Vi är till för de som bor i Orsa, oavsett vad dom har för utbildning. För oss som offentlig inrättning är det till och med lag på att vi ska skriva enkelt! Fikonspråk måste därför vara totalt förbjudet!
    För oss som jobbar på kommunen finns lite tips och tricks på intranätet.

Kommentera

