Att betyda något

Hej Alla!

Jag tänkte ta en stund och prata om det meningsfulla med vårdyrken. Att betyda något för någon är oerhört stort. Något av det största du kan känna. Att få en medmänsklig tacksamhet för något du gjort är den bästa belöningen som finns.

Om du inom vården ger någon, eller alla den där extra medkänslan och värmen. När du gör det kommer du att få dubbelt tillbaka. Det finns mig veterligen inget annat yrke där du så direkt och totalt får veta om du gjort rätt. Belöningen kommer på en gång ibland i olika former. Det kan vara ett leende, en extra lång handkram, en överväldigande känsla av oblyg tacksamhet.

Jag minns en gång i början av min karriär som sjuksköterska, då jag fortfarande var ny och  osäker på om jag gjorde rätt eller inte. Jag hade ansvar för ca 10 patienter på en avdelning på lasarettet. Jag rondade med läkare, sprang med mediciner, tog prover, pratade med anhöriga och såg till att alla patienter skulle känna sig lugna och trygga. Jag kom in på en 4-sal är fyra av mina patienter var. Jag stannade upp och funderade hur situationen för dom var. Flera av dom hade inte träffat läkaren idag, flera av dom såg uttråkade ut och verkade bara vänta på något.

Jag kopplade på ett dropp på den ena patienten och berättade att hans infektionsvärden var på rätt väg, och att det nog inte skulle dröja så länge innan han fick åka hem. Jag fick ett snabbt leende innan jag vände mig till nästa patient. Jag berättade för nästa patient att vi väntade på provsvar innan vi skulle veta mer. Den tredje patienten skulle få åka hem imorgon, och jag frågade om vi skulle ordna en sjukresa eller om han kunde ta sig hem på egen hand?. Den fjärde patienten frågade jag hur han mådde och sa att vi nog snart skulle  få ordning på hans mage, och att doktorn skulle prata med honom när han fick chansen, förmodligen inom 1 timme.

När jag nästan halvspringer ur rummet för att hinna med nästa uppdrag som sker i andra änden av avdelningen, stannar jag plötsligt upp när jag får höra en röst inifrån 4-salen.

patient 1- Han är allt bra den där sjuksköterskan.

patient 2- Han är väldigt bra

patient 3 – jo, det må jag säga

 

 

Det här inlägget postades i Thommys tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att betyda något

  1. monicanilsson skriver:

    Ja du har helt rätt! Att arbeta med ett öppet hjärta och vara en ödmjuk människa i en proffession är nyckeln i vårarbetet. Att denna öppenhet gör att vi får kraften omedelbart tillbaka av den vi vårdar är det som gör att vi orkar med att arbeta med oss själva som verktyg.
    Du visar också dina patienter att det finns hopp och framtidstro trots sjukdomar och oro.

Kommentera

