Kreativitet

Hej!

Inom vården måste man många gånger söka sig utanför de ramar som finns. Alla människor har olika problem och söker till vården för olika saker. Det är viktigt att möta patienter på deras nivå och försöka leva sig in i hur de upplever saker och ting.

Jag minns en gång på en lassaretts avdelning där en något äldre man låg, ca 65-70 år. Han kunde inte prata på grund av sin stroke, men han verkade förstå och följa med vad man pratade om. Jag såg hur frustrerad han var över att inte få säga det han ville säga, och lika frustrerande var det för mig att inte kunna hjälpa honom. Jag funderade ett tag på hur vi skulle kunna kommunicera, han kunde inte heller använda armarna så bra. Jag frågade honom om han kunde blinka 1 gång med ögonen för ”Ja” och två gånger för ”nej”?

Han svarade med att blinka 1 gång, YES! tänkte jag äntligen kan vi åtminstonde få fram något oss emellan. Sedan började jag ställa frågor om sådannt jag trodde att han ville få hjälp med och vi tog oss fram ganska bra.

Tyvärr var det här sista dagen jag skulle jobba på avdelningen och jag glömde att rapportera min upptäckt, att han kunde blinka fram sina svar. Det är något som jag fortfarande kan tänka på ibland att det var väldigt dumt med tanke på patienten.

Men för varje misstag man gör, har man fått en ny erfarenhet som man inte gör om igen. Och känslan att kunna hitta lösningar på oväntade och svåra problem är otroligt bra.

Det här inlägget postades i Thommys tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

